Wednesday 4 April 2012


Miri Ada Segala-Galanya.
Pelbagai pilihan tempat penginapan yang disediakan di bandar Miri: dari pusat peranginan mewah, apartmen dan hotel, rumah tumpangan dan rumah tamu, tidak menjadi masalah untuk mencari tempat tinggal yang memenuhi keperluan dan bajet anda.
Kedai makanan yang pelbagai, masakan antarabangsa dan kafe yang selesa dan gerai-gerai makanan, kedai-kedai makanan segera dan makanan di tepi jalan; makanan halal sangat mudah didapati untuk orang Islam. Kawasan komersial yang sibuk di tengah-tengah Bandar Raya dan kompleks membeli-belah yang berhawa dingin di sekitar Miri pasti memenuhi segala keperluan anda.
Ia agak mudah untuk bergerak di sekitar Bandar Raya: Miri cukup kecil untuk bersiar-siar. Terdapat banyak bas, teksi mudah didapati, dan kereta sewa yang disediakan. Jika anda ingin mengembara di luar Miri, ada yang banyak bas ekspres harian dari Terminal Bas Luar Bandar Miri, (terletak di Jalan Pujut Corner, berhampiran SRK Agama) ke pekan bahagian dalam yang utama di Sarawak; kemudahan bot ekspres dan perkhidmatan penerbangan udara juga boleh didapati. Untuk memudahkan rujukan, peta jalan Bandaraya Miri dimasukkan untuk kemudahan anda. (Kakitangan hotel anda, pengusaha pelancongan tempatan dan ejen pelancongan dengan akan sedia membantu dari segi keperluan pengangkutan anda).
Aktiviti rekreasi luar mudah dijumpai di Miri. Terdapat pantai berpasir yang panjang, sering dikunjungi pada hujung minggu; dua padang golf bertaraf antarabangsa, sering menjadi pilihan oleh pemain golf amatur dan pemain golf  profesional; perairan pantai Miri menyediakan penyelam dengan "hutan di bawah air" yang menakjubkan untuk diterokai; dan taman negara yang tidak jauh dari pusat bandar menawarkan peluang pengembaraan  yang hebat ke dalam hutan hujan tropika dan kawasan hutan simpanan alam semulajadi.
Miri juga menjadi tempat tinggal kepada sebilangan besar penduduk asli Sarawak seperti Iban, Bidayuh, Penan, Kayan, Kenyah, kaum Punan, Lun Bawang, Berawan dan Kelabit. Terdapat banyak acara kebudayaan yang diadakan di Bandaraya Miri, seperti sambutan Gawai Dayak dan Minggu Warisan Kebudayaan Miri - majlis besar-besaran apabila anda mempunyai peluang untuk melihat semua komuniti tempatan asli berkumpul bersama-sama.
Dan jika anda ingin mengalami dan mengenali sendiri budaya asli di Sarawak, pelbagai jenis rumah panjang boleh boleh dikunjungi - di mana anda boleh mempelajari tarian asli tradisional, bermain sape (gitar), membuat kraftangan dan minum tuak (wain beras), dan sebagainya.

Bandaraya Miri mempunyai rangkaian telekomunikasi tempatan dan antarabangsa yang komprehensif, yang membenarkan panggilan telefon terus ke seluruh pelusuk dunia. Akses internet juga mudah diperolehi, sama ada dari hotel anda atau dari kafe Internet di Bandar Raya.
Mata wang asing yang utama dan cek boleh ditukar dengan mudah dengan wang tunai tempatan, sama ada melalui bank atau pengurup wang berlesen yang boleh didapati di seluruh Bandar Raya. Terdapat juga banyak mesin ATM yang menerima kad ATM dan kad kredit.
Kebanyakan farmasi di Miri City dibuka tujuh hari seminggu, dan terdapat kemudahan perubatan yang disediakan jika perlu; hotel juga mempunyai doktor untuk panggilan kes kecemasan.
Pakaian yang ringan, sejuk dan kasual adalah disyorkan untuk iklim tahunan di Miri yang kebiasaannya panas. Topi, payung dan losyen pelindung matahari adalah dinasihatkan jika anda bercadang untuk melakukan banyak aktiviti berjalan di luar.
Walaupun Melayu adalah bahasa kebangsaan, Bahasa Inggeris serta Mandarin juga digunakan dengan meluas di Miri. Anda tidak perlu mengalami kesukaran dari segi komunikasi dengan orang ramai di sekitar Bandaraya Miri.
Anda pasti dapat merasai kepelbagaian budaya dan hospitaliti tulen orang Miri: penduduk tempatan dan expatriat dari seluruh dunia yang hidup dalam suasana bahagia dan harmoni.

Dan semestinya anda tidak ketinggalan untuk melawat tempat-tempat yang indah di Miri, seperti Miri City Fan, Tian Ching San Tao Temple, Kanada Hill dan bahagian "Old Town" Bandar Raya, serta pelbagai lagi tempat-tempat lain yang pastinya menarik perhatian anda.

Sumber: laman web MBM

No comments:

Post a Comment